Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Kijk dan eerst hieronder bij de veelgestelde vragen. Daarin staat alles wat je moet weten. Heb je een specifieke vraag over een vacature? Neem dan op met recruitment.

Mobiliteit
Roosters en werkuren
Salaris
Werkzaamheden
Carrieremogelijkheden
Veiligheid
Mobiliteit
Moet ik een auto hebben?
Dat kan verschillen per station waar je gaat werken. De kleinere servicestations in de bebouwde kom en langs N-wegen zijn meestal goed bereikbaar met het ov, de scooter of de fiets. Voor de rijkswegservicestations is de auto helaas noodzakelijk; dit wordt in de vacature of tijdens het sollicitatiegesprek aangegeven. .
Zijn er parkeermogelijkheden?
Ja, op de meeste servicestations zijn er voldoende parkeerplekken aanwezig waar jij gebruik van kan maken.
Kan ik een reiskostenvergoeding krijgen?
Je komt in aanmerking voor de reiskostenvergoeding als je 10 kilometer of meer (gemiddelde afstand enkele reis) van het station woont.
Roosters en werkuren
Wat zijn de werkuren?
Op de meeste servicestations zijn er twee diensten. Een ochtenddienst van 06.00 tot 14.00 uur en een avonddienst van 14.00 tot 22.00 uur. Op drukkere servicestations kan er ook een tussendienst zijn van 10.00 tot 18.00 uur en op station die ’s nachts geopend zijn is er ook een nachtdienst van 22.00 tot 06.00 uur.
Is er een vaste pauze?
Nee, in verband met de drukte op de servicestations is het moeilijk vaste pauzes in te plannen en zijn er dus geen vaste pauzetijden.
Kan ik later of vroeger starten met werken?
Nee, op de servicestations wordt er in ploegendiensten gewerkt. Hierdoor is het niet mogelijk om van de diensttijden af te wijken.
Is het mogelijk om alleen de ochtend- of nachtdiensten te werken?
Nee, in de regel werk je in een mix van ochtend-, dag-, avond- en (indien van toepassing) nachtdiensten.
Wanneer weet ik wanneer ik moet werken?
Er wordt met maandroosters gewerkt. Deze worden minimaal twee weken maar meestal een maand van tevoren bekendgemaakt. Hierdoor weet je ruim van tevoren welke diensten je draait.
Ben ik verplicht in de weekenden te werken?
Onze servicestations zijn alle dagen van de week geopend. Hierdoor dien je met je collega’s de weekenddiensten af te wisselen. In de regel zal je daarom twee weekenden in de maand ingeroosterd worden. De overige weekenden heb je vrij. Het kan echter door drukte of ziekte van collega’s voorkomen dat hier, in goed overleg met jou, van wordt afgeweken.
Kan ik worden gevraagd ook nachtdiensten te draaien?
Dit is geheel afhankelijk van het station waar je werkzaam zult zijn. De meerderheid van de servicestations zijn ’s nachts gesloten. Alleen servicestations langs de snelwegen en op doorgangswegen zijn in de regel 24/7 open. Verkoopmedewerkers en allround medewerkers dienen op deze locaties ook nachtdiensten te draaien. Bakery-medewerkers en (assistent-)managers meestal niet.
Moet ik op feestdagen werken?
Onze servicestations zijn ook op feestdagen geopend. Hierdoor is het mogelijk dat je ook op een feestdag wordt ingeroosterd. Bij het inroosteren wordt echter zo veel mogelijk rekening gehouden met jouw wensen en voorkeuren. Ook wordt er geprobeerd de diensten zo eerlijk mogelijk over het hele team te verdelen.
Kan ik zelf bepalen wanneer ik ga werken?
Nee, het rooster wordt opgemaakt in overleg met je collega’s. Onze servicestations hebben ruime openingstijden en zijn soms zelfs ’s nachts geopend. Alle diensten dienen daarom tussen het bestaande team verdeeld te worden. Daarnaast is het belangrijk dat collega’s het minimale aantal contracturen worden ingeroosterd en dat er voldoende rusttijd tussen de (nacht)diensten wordt geboden. Hierdoor kan er niet altijd rekening worden gehouden met de wensen en voorkeuren van alle collega’s.
Salaris
Wat ga ik verdienen?
Het salaris wordt vastgesteld conform de CAO Tankservicestations en Wasbedrijven en kan daarnaast afhankelijk zijn van jouw competenties en de reeds opgedane werkervaring.
Zijn er toeslagen?
Anders dan in de horeca, betalen wij aan onze medewerkers toeslagen uit voor het werken in de nacht of tijdens de feestdagen. Voor de feestdagen geldt een toeslag van 50%. Voor nachtdiensten (tussen 00.00 en 06.00 uur) is er een toeslag van 25% van toepassing.
Wat voor soort contract bieden jullie aan?
Stabiliteit en baanzekerheid vinden wij belangrijk. Hierdoor bieden wij in eerste instantie meestal een min-maxcontract aan, waardoor je zekerheid hebt over de minimaal bij ons te werken en uit te betalen uren. Wij werken dus niet met nulurencontracten. Verder kijken wij na verloop van tijd naar het gemiddelde aantal door jou gewerkte uren en is er de mogelijkheid om deze uren vast te zetten dan wel flexibel te houden. Dit is geheel afhankelijk van de beschikbare uren en van jouw persoonlijke wensen en voorkeuren.
Is er sprake van een proeftijd?
Bij een arbeidsovereenkomst voor 6 maanden of korter is er geen proeftijd van toepassing. Bij een contract voor langer dan 6 maanden of een contract voor onbepaalde tijd (vast contract) is de proeftijd maximaal 2 maanden.
Kan ik een vast contract krijgen?
Jazeker, je hebt bij ons een reële kans op een vast contract als je goed je werkzaamheden verricht. In de regel start jij bij ons met een contract voor bepaalde tijd van ofwel 7 of 11 maanden. Daarna kan nog 2 keer een contract voor bepaalde tijd volgen. Wij streven er echter naar onze medewerkers die goed functioneren en extra gemotiveerd zijn meer stabiliteit te bieden door hen binnen een periode van 36 maanden een vast contract te geven.
Zijn er nog andere voordelen?
Jazeker! Er zijn een groot aantal voordelen voor onze medewerkers. Er zijn een tankpas, fietsplan en megabedrijfsfeest. Daarnaast kun je gebruikmaken van diverse collectiviteitskortingen, neem je deel aan een uitstekend pensioenfonds en kun je met een fikse korting aandelen van TotalEnergies kopen! Tot slot zijn er diverse awards en bonussen voor de best presterende medewerkers. Zo zijn er in het verleden bijvoorbeeld buitenlandse reizen naar zonnige bestemmingen voor onze medewerkers georganiseerd.
Werkzaamheden
Hoe word ik ingewerkt?
Wij bieden een inwerkprogramma aan, zodat je goed op de hoogte bent van onze diensten en werkprocessen. Tijdens dit inwerkprogramma zullen alle belangrijke aspecten van het werk bij ons aan bod komen. Ook zal je verschillende trainingen zowel klassikaal als digitaal volgen om te zorgen dat je kennis helemaal up-to-date is. Daarnaast krijg je toegang tot onze inwerk-app, waarin je op elk gewenst moment de werkinstructies kan raadplegen.
Hoe afwisselend is het werken op een servicestation?
Het werken op een servicestation is zeer afwisselend! Onze medewerkers noemen dit als een van de leukste kenmerken van het werk bij ons! Zo sta je niet alleen achter de kassa om producten af te rekenen. Je wisselt de kassawerkzaamheden af met het werken in de bakkery, de shop en op het buitenterrein. Je vult de winkelvoorraad aan, je bent het aanspreekpunt voor elke gast en leverancier en zorgt vooral voor een leuke sfeer op ons servicestation!
Werk ik zelfstandig of in teamverband?
Dit is afhankelijk van de grootte van het servicestation. Op grote locaties wordt er in de ochtend en middag in teamverband gewerkt. Tijdens de nachtdiensten wordt er altijd zelfstandig gewerkt, gezien het beperkte aantal gasten. Op de kleinere servicestations ben je vrijwel altijd zelfstandig aan het werk en is de (assistent-)manager alleen overdag aanwezig.
Kan ik achter de kassa zitten?
Achter de kassa wordt hoofdzakelijk staand gewerkt. Om de benen en rug te ontlasten is er een werkstoel aanwezig.
Moet ik schoonmaakwerkzaamheden verrichten?
Ja, alle verkoop- en bakery-medewerkers moeten schoonmaakwerkzaamheden verrichten. Hier hoort ook het schoonhouden van de personeels- en gastentoiletten en het voorterrein bij.
Kan ik tijdens mijn nachtdienst studeren?
Nee, tijdens de nachtdienst is het belangrijk dat je continu toezicht houdt op het station en het voorterrein. Daarnaast worden er tijdens de nachtdienst diverse taken uitgevoerd, zoals het bijvullen van de winkel, schoonmaakwerkzaamheden en licht administratief werk.
Mag ik een hoofddoek dragen?
Jazeker.
Ik ben al een aantal jaren niet meer aan het werk, kan ik bij TotalEnergies weer aan de slag?
Jazeker! Ook als je een aantal jaren niet meer gewerkt hebt en wenst terug te keren naar het werkende leven kunnen wij je helpen. Wij zijn een maatschappelijk betrokken werkgever en daarom door UWV uitgeroepen tot een werkgever met een gouden hart! Wij helpen graag mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan!
Carrieremogelijkheden
Bieden jullie opleidingsmogelijkheden?
Jazeker! Wij vinden persoonlijke en professionele ontwikkeling van onze medewerkers belangrijk. Daarom bieden wij zowel klassikaal als digitaal diverse trainingen aan, onder andere op het gebied van veiligheid en verkooptechnieken, zodat de kennis van onze medewerkers helemaal up-to-date is.
Zijn er doorgroeimogelijkheden?
Heb je ambities en laat je zien wat je in je hebt? Dan zijn er zeker doorgroeimogelijkheden! Samen met onze Talent Developer kan jij bepalen wat het beste bij jou past en wat eventueel de vervolgstappen voor jou zullen zijn.
Veiligheid
Krijg ik training op het gebied van veiligheid?
Jazeker! Veiligheid staat bij ons voorop! Tijdens je eerste werkdagen zullen daarom de veiligheidsprocedures goed worden uitgelegd. Daarnaast word je op diverse wijzen (zowel digitaal als klassikaal) getraind, zodat je de veiligheid van jezelf, collega’s en gasten kan waarborgen.
Worden servicestations vaak overvallen?
Gelukkig is het aantal overvallen op servicestations de laatste jaren enorm afgenomen doordat er grondig is geïnvesteerd in overvalpreventie. Met name door training van medewerkers, hoogwaardige camera- en alarmsystemen en een beperkte aanwezigheid van cashgeld zijn onze servicestations minder aantrekkelijk geworden voor overvallers. Daarnaast wordt er na 21.00 uur (of in de wintermaanden vanaf een eerder tijdstip) altijd achter kogelwerend glas gewerkt.
Krijg ik bedrijfskleding?
Ja, je krijgt van ons bedrijfskleding te leen. Daarnaast krijg je ook een paar veiligheidsschoenen van het niveau S3. Deze schoenen beschikken over een veiligheidsneus- en -zool en een antislipprofiel en zijn antistatisch.

Hulp nodig?

Heb je vragen of kunnen we je ergens mee helpen. Neem dan contact met ons op.